Powered By Blogger

24 apr. 2025

Când nu mai cântă semințele - Eugen Evu


1.

Durerile sunt ale seminţei bolnave

Astfel şi artele la vârful crizei morale

s-au rătăcit uitând de logica zilnicei morţi

strălucite genii, în aceeaşi eroare cu proştii.

În ce mă priveşte, eu cu oglinzile

m-am consolat, întunericul lor tăcut

nu mă poate amăgi că sunt orb

cum bunăoară stupiditatea criticii

persistând în orgoliul lui Erasmus

sau socraticei spaime de imaginar

spaima sacră care pe cei mulţi

nu i-a părăsit.

A muri suportabil este a trăi expresiv.

Şi fără-ndoială reminiscenţa de zeitate

Ne poate menţine generoşi cu ceilalţi

Până se face ziuă în agoniile realului colectiv.

O dezordine ludică este plăcută

Bătrânelor instanţe, însă dintotdeauna

Îi irită pe dogmatici şi scarbroşii lingăi

Ai pudrierelor cu gust supect şi-ai politicii.

Deschid cartea cu un acut presentiment

Că va trebui să o demolez pagină de pagină

Şi să las imaginaţia a contura ferestre

Acolo unde cel- deja-zidit

a pus pe cant sarcofagul.


Nu îmi pasă că tu nu înţelegi

Câtă vreme pe tine nu te-ai iubit nici urât

Cu nesaţiul ce ţi-l refac trădările zvelte,

Trădările de care orice vietate are imperativă nevoie

Întru a se întoarce acasă din somn.


Mă dezic de toate succesele prin reflectare

În cetatea care ar fi putut fi una oarecare

Imaginaţia nu dăunează cunoaşterii

Suferinţele îmi sunt mai de folos

Decât atingerea plantoroasă

A elogiilor şi sărutul lor de pervers cunniligus

Stupiditatea criticii m-a învăţat mai ales

Prin dezvăţare şi am ştiut ceea ce de fapt

Zăcea în genomul meu paideumatic, rebel,

Răbdând generaţii şi morţi ramuroşi

Pentru ca eu să mă recunosc în oglinzi atent

Mai clar în întuneric decât

În euristica electrică a fanaţilor

Absurdul îmi devenise agreabil şi ne-am împrietenit

-desigur, desigur, vicleanul spirit

Este semioticianul real, absolut, va reface

Dincolo de lectură-

Semnificaţiile acestui text cu scocratică

Spaimă abisală în el-

Cât despre înţelept, maestro Keats,

Fie ca rogozul şi ranchiunoşii ciulini/

Să se războiască între tâmple/

Căci nu dispare- lesne tot ce e fermecător

cum bunăoară jocul meu de copil

La bătrâneţe cu mintea în pielea goală

Se dedulceşte şi te cheamă şi pe tine,-

Goi să reintrăm în scăldătoarea

Cascadei hologramei divine?

Ultima oară când ai făcut dragoste ?

Fără falsă ruşine, când au gustat din ceea ce

În origini ai prădat complice cu zeul?


2.

Făţarnicul meu cetitor, frate.

Baudelaire a înţeles despre un pictor faimos

Şi zadarnic, pe numele lui Chenavard,

Că are un creier acre seamănă cu oraşul său natal

Astfel şi noi, înbâscist de emanaţii cocsochimice,

De mugetul furnalelor şi distrofia copiilor ca fenomen

Determinat monstruos de decretele ceauşiste

De raţionalizarea eroică a hranei, apei şi fricii

Un creier labirintic bolnav opturat

Un creier căruia i s-a retezat creieraţia

Un creier ca gura spartă a peşterii lui Platon

Explicitată de Heidegger, un creier aplatizat

De miturile lui Sisif, Prometeu şi Freud

Prin aceea că suntem impregnaţi de vindecările noastre

Ca de efectul forcepsului şi ideologiilor care ratează

Mulţimile? aidoma tulpinelor de viruşi

Precum în text, aşa în metatext.


Ferice de tine, cetitor făţarnic, tu, semenul meu,

Frate

Că nu înţelegi.

Însă eu,iată, îşi flutur despre triumful Imaginaţiei

Cel mai alinător pansament şi sângele buşneşte

Printre cuvinte înnoitor-

Sângele meu cântă melodiind moartea

Şi nu mă mai tem că exist.

Fii ca aceste gânduri, frumuseţe pură şi dezinteresată,

Iar dacă se zvoneşte prin cetate că aş fi murit

Să nu îi crezi.

Moartea e o abstracţie fragmentară a vieţii

În întunericul oglinzile văd

O carte un joc de oglinzi între dimineaţă şi următoarea

Recunoaştere, îşi pot alina durerea de a nu te înţelege

Însă ai încredere în Sufletul tău,

El ştie, vibrează, îşi reface pulsaţia

Imaginile se nasc din idei, ideile sunt monade

Seminţele au în ele o suferinţă

Care nu e decât pentru o vreme

Umană

Nu te precipita să afli la care pagină moartea

Sparge fereastra şi zboară râzând în celălalt timp.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează